A turizmus elmélete és gazdaságtana (Turizmusföldrajz)

A tárgy célja, hogy a turizmus elméletét és egyes gyakorlati problémáit földrajzi megközelítésben, a földrajz értelmezésében tárgyalja. A turizmust nem csupán egy iparágként fogja fel, ahol a földrajz mint az utazások „kerete”, látnivalókként, attrakciókként szerepel, hanem a turizmus egy olyan tevékenység, amely gyökeresen átalakítja világunkat: fizikailag is, de leginkább szellemileg, ahogyan és amit gondolunk az egyes tájakról, térségekről, otthonról és idegen vidékekről, közösségünkről és másokról, jelenről, jövőről és múltunkról. Az órán olyan témák kerülnek elő, mint a turizmus története, turista típusok és attitűdok, turisztikai erőforrások, városi és kulturális turizmus, a turizmus környezeti, gazdasági és társadalmi hatásai, a természet vagy éppen a múlt turizmusa.

Tematika:

1. óra. Turizmus és földrajz

2. óra. Turisztikai fogalmak és turisztikai termékek

3. óra. A turizmus történeti földrajza és a közlekedés

4. óra. A turizmus erőforrásai és korlátai: természet- és társadalomföldrajz

5. óra. A turizmus gazdasági szerepe

6. óra. Környezeti hatások

7. óra. Társadalmi hatások

8. óra. A turizmus kulturális földrajza. A helyek kitalálása

9. óra. Városi turizmus

10. óra. A múlt turizmusa – örökségturizmus

11. óra. Természet és felfedezés

12. óra. Fogyasztás, identitás, turizmus

13. óra. Tervezés és fejlesztés

Teljesítés:

A félév szóbeli vizsgával zárul.

Irodalom:

Nelson, V. 2013. An introduction to the geography of tourism. Rowman&Littlefield

Williams, S., Lew, A. A. 2015. Tourism geography. Critical understandings of place, space and experience. Third edition. Routledge

Michalkó G. 2012. Turizmológia: elméleti alapok. Akadémiai Kiadó

Tolnai Gábor |