ss-varosterv.jpgss-squatter.jpgss-vizeromu.jpgss-tszt.jpgss_gyar.jpgss-erdoirtas.jpgss-terkep.jpgss-varostervezes.jpgss-autopalya.jpgss-gyartelep.jpgss-muholdkep.jpgss-varos-by-night.jpgss-gyar-csovek.jpgss-szeleromu.jpgss-varos.jpgss-vasut.jpgss-hulladek.jpg

Környezeti nevelés 2

Oktató: Ballabás Gábor és Kéri András

Tantárgy jellege: speciálkollégium, a kurzus gyakorlati jeggyel zárul

I-V. évf. tanár (vagy érdeklődő kutató) szakos hallgatóknak a TTK egészéről

Maximális létszám: 16

Óraszám: 0+2

A képzés célja:

Olyan ismereteket adni a hallgatóknak, melyek elsajátításával korszerű szemléletet alakíthatnak ki a környezeti nevelés alapfogalmairól, céljairól, a (főleg) középiskolai tantervekbe, iskolán kívüli foglalkozásokba való beépíthetőségéről.

A képzés formája:

Egyrészt tantermi körülmények közt megtartott szemináriumi foglalkozások, másrészt terepi foglalkozások (a tervek szerint egy múzeum meglátogatása – múzeumpedagógia; egy Budapest környéki tanösvény közös bejárása; természetvédelmi akcióban (békamentés) való részvétel).

Követelmények:

  • Önálló (saját szaknak megfelelő), előre egyeztetett környezeti nevelési program elkészítése, prezentálása 15 percben, +
  • A kiselőadás rövid (3-4 oldal + mellékletek), írásos összefoglalójának elkészítése a kiselőadás utáni órára

Témakörök:

    • Egy múzeumi, környezeti nevelési szempontú látogatás megtervezése és feladatlap kidolgozás
    • Egy környezetvédelmi iskolai akció részletes terve
    • Egy természetvédelmi iskolai akció részletes terve
    • Erdei iskola terve, program és foglalkozások
  • Szakmai gyakorlatokon való részvétel

A foglalkozások témakörei:

  • Környezeti nevelés alapfogalmai, alapelvei, fő céljai
  • Módszerek, lehetőségek a tanórai és tanórán kívüli környezeti nevelésre
  • Környezeti nevelés az oktatásban
    • Környezeti nevelés a középiskolában
    • Múzeumpedagógia a környezeti nevelésben
    • A környezet- és természetvédelmi akciók szerepe
    • Az erdei iskola szerepe

Ajánlott irodalom:

Palmer, Joy – Neal, Philip (1998): A környezeti nevelés kézikönyve . KÖRLÁNC Egyesület. Budapest.

Schróth Ágnes (2004) (szerk.): Környezeti nevelés a középiskolában . Trefort Kiadó. Budapest.

Vásárhelyi Judit (2010) (szerk.): Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia (harmadik kiadás) Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. Budapest.

Vásárhelyi Tamás – Kárpáti Andrea (2009): A múzeumi tanulás kézikönyve. Magyar Természettudományi Múzeum  - ELTE TTK MIK. Budapest


Cincér Füzetek sorozat DINPI. Budapest, illetve Tanösvények Budapest körül sorozat. DINPI. Budapest.

RÉCE Füzetek 1-6.. Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért. Budapest.

Társadalom- és Gazdaságföldrajzi Tanszék ©, 2012
A weboldal létrehozásában közreműködött az ELTE Térinformatika Műhely, a sablonért köszönet az a4joomla.com csapatának!
A weboldalt gondozták: Ónodi Zsolt (2011-2015), Zsom Brigitta (2011-2012), Szentpáli Áron (2013-2015), Palaczki Botond (2015-), Berki Márton (2015-), Tolnai Gábor (2015-)