Oktató: Ballabás Gábor és Kéri András
Tantárgy jellege: speciálkollégium, a kurzus gyakorlati jeggyel zárul
I-V. évf. tanár (vagy érdeklődő kutató) szakos hallgatóknak a TTK egészéről
Maximális létszám: 16
Óraszám: 0+2
A képzés célja:
Olyan ismereteket adni a hallgatóknak, melyek elsajátításával korszerű szemléletet alakíthatnak ki a környezeti nevelés alapfogalmairól, céljairól, a (főleg) középiskolai tantervekbe, iskolán kívüli foglalkozásokba való beépíthetőségéről. Megismertetni a leendő tanár szakos hallgatókat azokkal az állami, piaci és civil szervezetekkel, melyek segíthetik egy leendő középiskolai tanár környezeti nevelési munkáját.
A képzés formája:
Egyrészt tantermi körülmények közt megtartott szemináriumi foglalkozások, másrészt terepi foglalkozások (a tervek szerint egy Budapest környéki tanösvény közös bejárása; és ökoiskola vagy civil környezeti neveléssel foglalkozó szervezet felkeresése).
Követelmények:
- Önálló (saját szaknak megfelelő), előre egyeztetett környezeti nevelési program elkészítése, prezentálása 15 percben, +
- A kiselőadás rövid (3-4 oldal + mellékletek), írásos összefoglalójának elkészítése a kiselőadás utáni órára
- Nyári (nomád) tábor programjának megtervezése
- Témanap vagy témahét szakmai programjának megtervezése
- Üzemlátogatás szakmai programjának megtervezése
- Tanösvénylátogatás szakmai programjának megtervezése
- Környezet- vagy természetvédelmi akció programjának megtervezése
- Szakmai gyakorlatokon való részvétel, és jegyzőkönyv készítése
A foglalkozások témakörei:
- Környezeti nevelés alapfogalmai, alapelvei, fő céljai, története
- A környezeti nevelés a nemzetközi és hazai kormányzati és civil pedagógiai, környezet- és természetvédelmi szervezetek dokumentumaiban, céljaiban, pályázati rendszereiben
- Környezeti nevelés az oktatásban
- Környezeti nevelés a középiskolában
- Környezeti nevelés a nemzeti-, keret- és helyi tantervekben
- Környezeti nevelés a hagyományos tanórákon (kötelező és választható tantárgyak)
- Témanap, témahét, mint a környezeti nevelés eszközei
- A környezet- és természetvédelmi akciók szerepe
- A tanulmányi kirándulás, terepgyakorlat
- Az üzemlátogatások lehetőségei középiskolában
- Az erdei iskola
- Nyári táborozás szervezése
- Erőforrások, pályázati lehetőségek a környezeti nevelésben
- Az iskolai környezeti neveléshez segítséget nyújtó állami, civil és gazdasági szervezetek
Ajánlott irodalom:
Palmer, Joy – Neal, Philip (1998): A környezeti nevelés kézikönyve . KÖRLÁNC Egyesület. Budapest.
Schróth Ágnes (2004) (szerk.): Környezeti nevelés a középiskolában . Trefort Kiadó. Budapest.
Vásárhelyi Judit (2010) (szerk.): Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia (harmadik kiadás) Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. Budapest.
Cincér Füzetek sorozat DINPI. Budapest, illetve Tanösvények Budapest körül sorozat. DINPI. Budapest.
Fernengel András (1995): Tegzes – Az iskolai nomád táborozás kézikönyve. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. Budapest.
Pintér Tibor – Nagy Irén (2003): Zoopedagógia és fenntarthatóságra nevelés. Fővárosi Állat- és Növénykert. Budapest.
RÉCE Füzetek 1-6.. Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért. Budapest.